Vem har rätt? Om Anne Frank, Malala Yousefzai och allas lika värde.

Röhsska Museet Åk 7 - Gymnasiet

”Alla människor är födda fria och lika i värde och rättigheter.”  Så lyder första artikeln i FN:s deklarationen de mänskliga rättigheterna…
”Åh, vad underbart att ingen behöver vänta på att förändra världen.”

– Anne Frank

” En bok, en penna, en elev och en lärare kan förändra världen.”

– Malala Yousafzai

 

Anne Frank – en ung tjej som mitt under brinnande krig och förintelse gav röst åt judarnas situation men även åt tonåringars tankar. Genom sitt dagboksskrivande gav hon eftervärlden en ovärderlig vittnesskildring. Anne Franks dagbok är  ett av de viktigaste dokumenten från förintelsen och en av världens mest lästa och älskade böcker.

Malala Yousafzai – en ung tjej som 2008- 2009 bloggade och propagerade för flickors rätt till utbildning i ett då talibanstyrt Swatdalen i norra Pakistan.

Malalas roll som utbildningsaktivist och hennes mod att trotsa Talibanerna ledde till att hon blev skjuten i ansiktet då hennes skolbuss stoppades på vägen hem.

Mirakulöst klarade hon sig efter intensivvård i England och fortsatte sedan sitt arbete för allas rätt till utbildning. 2014 tog hon som 17-åring emot Nobels fredspris.

Tidigare samma år tilldelades hon Anne Franks pris för mod och för sitt arbete för flickors utbildning och för att alla barns rätt till utbildning.

 

Denna lektion/ dramatiserade visning tar sig i uttryck utställningen Det stora stygnet. Här, bland broderade dagböcker och andra konstverk som vittnar så  möter vi dessa två starka röster. Från olika tider, olika länder och kulturer men med så mycket gemensamt och så mycket som förenar.

Med hjälp av dramatik och konst möter vi dessa klara röster. Genom att se konstnärer ge uttryck för sitt så öppnar vi upp för vår fantasi och våra funderingar. Vad menar vi med de mänskliga rättigheterna? Hur värderar vi människor? Sätter vi ibland osynliga etiketter på människor och sorterar? Omedvetet? Kanske ibland medvetet? Vem får ta plats? Och vem får det inte…

En lektion om att ta plats. Om att våga höja sin röst även när alla andra är tysta. Och om allas ansvar att upprätthålla de mänskliga rättigheterna och alla människors lika värde.

Observera att denna lektion endast är bokningsbar för skolor inom Göteborg.

Max antal elever: 30

Lektionslängd: 60 minuter

Information om bokningar

Ditt tillfälle är bokat när du fått en bokningsbekräftelse via mail. Lektionerna är kostnadsfria för skolor inom Göteborgs Stad. Blir du tvungen att avboka lektionen måste det göras minst 8 dagar innan lektionstillfället, annars debiteras 500 kr för uteblivet besök. Avbokning sker genom att du skickar ett mail till pedagog@rohsska.se.

Finns det speciella behov i klassen? I så fall är det bra att informera om det i din bokning, för att vi på bästa sätt ska kunna tillmötesgå gruppens behov.

Trivselregler

Se till att vara på plats i god tid så att klassen är redo att starta när lektionen börjar. Ansvarig pedagog möter er vid receptionen, där får även ansvarig lärare skriva in gruppen.
På källarplan finns skåp och toaletter. Hela museet är tillgängligt för rullstolar.

Stora väskor och ryggsäckar samt mat och dryck får man inte ta med sig in i utställningarna.

Kontakt

Röhsska Museet

Adress: Vasagatan 37-39
400 15 Göteborg

Telefon: 031-368 31 50

E-post: pedagog@rohsska.se

Bokningsinformation: pedagog@rohsska.se


Ansvarig pedagog
Pedagog Röhsska
031-368 31 51

Teman: Demokrati och jämställdhet Identitet Normer , etik och värderingar Teater och Drama Slöjd och Konsthantverk